עלי שלכת נושרים לאט דצמבר 25, 2019 12:20

תארו לכם שאתם פוסעים בשביל כשמעליכם פרושה מעין גלימה מרהיבה בצבעים של אדום, כתום, צהוב וחום וכשתביטו מטה תמשיכו להתפעל גם מהאדמה המתכסה ביופי הזה כאילו מאפשרת עוד קצת מקום וזמן לעלים שנשרו בטרם יתביישו לגמרי.
השנה הגשמתי חלום והגעתי ליפן בעונת השלכת. המראות עוצרי נשימה. שמש נעימה ושלכת בשיאה – זו המתנה הכי טובה שיכולתי לאחל לעצמי בטיול הזה. העין לא שבעה מלראות את פלטת הגוונים המהפנטת משתרעת על מנעד רחב של ירוקים, אדומים, כתומים, צהובים וחומים.

השלכת ביפן מתחילה כשהטמפרטורות יורדות ומתקדמת בהדרגה מהאי הצפוני הוקאידו עד למחוזות ההרריים של מרכז יפן באי הונשו ודרומה. צבעי עלי השלכת נקראים ביפן ( kōyō) ובסימני שפת הקנג'י הם נכתבים אותו הדבר כמו המילה "עץ מייפל" ( Momiji). 
הצפייה בצבעי השלכת אהובה מאד על היפנים והם עוקבים אחריה דרך מפות ופירסומים שונים שכן היא אורכת מספר שבועות בלבד בין ספטמבר לנובמבר ומשתנה בהתאם למיקום, לגובה ולסוגי העצים. הצטרפנו בקלות לחווית השלכת המקומית.

לפעמים הגוונים רכים ומתמזגים אחד בשני כמו היינו בתוך תמונה אימפרסיוניסטית

שלכת יפן

לפעמים הצבעים עזים ובועטים היוצרים יחד מראה דרמטי.

שלכת יפן

עץ האדר, המייפל היפני (Momiji) הוא המלך הבלתי מעורער של עונת השלכת והוא שמעניק ליערות ולגנים את צבעי הסתיו המרהיבים תוך כך שהוא מחליף את צבעי עליו מירוק לצהוב, לכתום ולבסוף לאדום עז.

שלכת יפן
שלכת יפן
שלכת יפן

גם עץ ה ginkgo   (ביפנית icho ) מתבלט בגוונים של צהובים מרהיבים ובוהקים.

שלכת יפן
שלכת יפן

כל סיור בגנים, במקדשים ובמוזיאונים מקבל מימד נוסף כשצבעי השלכת ברקע וכשהם משתקפים במים החגיגה נפלאה.

שלכת יפן
שלכת יפן

כשהעלים נושרים הם ממשיכים להלך קסמים גם על השבילים. ואני, כמו ילדה קטנה, מצאתי את עצמי אוספת ומלקטת עלי שלכת, ממלאת את הכיסים ואחר כך מסדרת אותם בין דפי הספר. מדריך הלונלי פלנט שלנו לא תאר לעצמו שבין דפיו יהיו שמורים סודות יפים שכאלה.

שלכת יפן

גם בצילום פריטי העיצוב שלי אני אוהבת להכניס קצת עלי שלכת שמוסיפים אווירת סתיו רומנטית. (צילום: דנה ישראלי) כמילות השיר "ליל סתיו" ששר אריק איינשטיין. מילים: חיה כהן, לחן: חיים צור
יש ניגון שעולה מן הסתיו
ומרעיד מיתרי הזהב
של חלום שנשכח
וישוב ויפרח מחדש

שלכת יפן touch&wood

תודה שאספתם אתי חוויות של עלי שלכת

שלכת יפן

The falling leaves